torsdag 4. oktober 2012

Hvordan binde en linkrans (diy)



Jeg sansen for alt som kan gjøres ut av naturmaterialer.
Nå har jeg vært så heldig at mamma har dyrket frem en linåker i sommer
Den har hun nå høstet og gitt meg :)
Planen var å binde kranser for julemarkedssalg,
en fin liten tradisjon Mari søss og jeg startet i fjor.
Vi selger for det meste ting lagd av naturmaterialer og tre.
Men også litt annet forskjellig hobby greier og kaker ;)

Så her kommer en forklaring på hvordan man enkelt kan gjøre dette :)

1. Du trenger en solid bunke ny høstet linstrå, 
det tørker fort inne så du må binde det i løpet av noen dager innendørs.





 2. Den største jobben er å lage små buketter ala disse på bildet.
Til en krans ca 20 cm i diameter trenger du 15-20 buketter.
Avhengig av hvilken størrelse og fylde du ønsker på kransen.
Du binder endene sammen med blomsterbinder ståltråd og klipper vekk de overflødige endene.
Disse bruker du til selve kransen.
 



 3. Krans lager du ved å samle to bunker "endestrå" 
og binde dem sammen i begge ender med ståltråden,
Jo tørrere linen har blitt jo vanskeligere er det å bøye de til men bare kjør på med ståltråd og ikke gi opp om kransen blir litt skeiv det retter du til etterpå :)



 4. Siste steg! Feste bukettene til kransen.
Du binder dem, med ståltråd, slik at de overlapper hverandre til hele er dekket.
Her bestemmer du selv hvor fyldig du ønsker den skal bli, ettersom hvor tett bukettene blir bundet.



Finito! Enkelt som bare det :)


 Dette er den første jeg lagde og den er langt ifra perfekt, ser jeg lett kunne satt bukettene tettere
Men man lærer mens man gjør vet jeg ;)

Håper noen ble inspirert til å binde kranser!


Ha en fantastisk kveld alle sammen!

Klemmer

Ps, vet jeg er en elendig bloggevenn for tiden, lover og komme sterkere tilbake ;)

12 kommentarer:

  1. Nydelig med linkranser. Minner meg om min bestemor. Fin tutorial og :)

    SvarSlett
  2. Ikke noe er som noen linkranser til julemarkedet som Anne Marit frykter og hater så sterkt ;)
    De blir nok kjempefine :)

    SvarSlett
  3. Flot krans. Tak for god vejledning.
    God weekend til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlett
  4. Virkeligt flot krans.
    Tak for vejledningen. Den vil jeg helt klart bruge ;o)

    SvarSlett
  5. Wow, så fiiiin! :)

    Takk for at du deler søta!

    GOD helg til deg, kos deg.

    Klem Anine

    SvarSlett
  6. Å denne var bare skjønn.
    Så flott bilde på slutten der.
    Det må jeg prøve, men ikkje i dag, og du hendelse jeg har startet å rydde i klesskapet ...det blir den helgen.
    Håper din blir fin. (skal gjøre noe gøy også da, det er jo starten på høstferien)
    Klem fra Karianne

    SvarSlett
  7. Så fin, flink du er!
    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  8. Så flott den ble!!
    DIY med naturmaterialer er så kjekt,
    og det blir så fiiiint! :)
    Takk for knallkoselig hilsen hos meg,
    gøy at du ble inspirert!
    Ha en herlig helg!
    Klemmer :)

    SvarSlett
  9. Å, så søt og nydelig den ble! Herlig med hjemmelagde kranser!

    Ønsker deg en fin helg! :)

    SvarSlett
  10. Kransen ble kjempefin! Liker også godt naturmaterialer, særlig nå på høsten!
    Men tror nok ikke jeg har tålmodighet til å binde en selv altså...

    Her knaskes det halstabletter og smertestillende for å bli frisk til avreise på søndag; men avreise blir det, okke som ;-)

    God helg ønskes!!

    :-)

    SvarSlett
  11. Sååå nydelig!! Linkrans var nytt for meg, veit ikkje om eg har sett slike før - den var kjempefin!! Tusen, tusen takk for alle koselige kommentarer du legg igjen hos meg! Det betyr så mykje! God helg ønskes deg fra meg ☺ Kjersti

    SvarSlett
  12. Denne kransen ble veldig fin, og tusen takk for god oppskrift. Et lite spørsmål, hvor lenge hokder en slik krans seg før den visner og blir stygg?

    SvarSlett

Noen ord fra deg gleder mitt hjerte :)