lørdag 28. september 2013

Gamle vinduer blir til glasskap!



Planen om å lage skap gamle vinduer har vært på to do listen i årevis!!
Mine foreldre har et lite skattekammer av en gård og det var der jeg spottet 6 gamle vinduer.
I vår lagde min samboer en lite drivhus av de seks, det var med blandede følelser, 
siden vindusskap-planen da måtte utsettes igjen til fordel for drivhuset ;)
MEN så en dag oppdaget jeg i skattekammeret enda en bunke vinduer,
denne gangen med blåmalt treverk, skal si jeg var rask til å be om å få disse vinduene også ;)
Disse er yttervinduene som engang har vært på hovedhuset på gården.
Synes det er veldig gøy og viktig å ta vare på gamle ting som hører til familiens historie
OG det er ingenting i veien for å bruke gamle ting på en ny måte.
Så da ble det skap på meg da, jippi!!

Glemte i iveren å ta bilder underveis i prosessen.
Men studerer du bildene ser du hvordan skapene er bygget
og vinduene er bare hengslet på rammen.

De er malt hvite innvendig og skal males hvite utvendig også..
Bare skroget altså, blåfargen skal få være!
Glup som jeg er tenkte jeg ikke på å male FØR de kom på veggen, 
kan bli en utfordring å male i mellom dem liksom... 

Magnetene som skal være lukkemekanisme er ikke montert ennå derfor står den ene døra litt oppe..
Jaja, her kommer et ras med bilder!




















Ha en riktig flott helg!!
Gleder meg til å ta en skikkelig besøksrunde hos dere i kveld!

Klemmer


60 kommentarer:

  1. Oi, så stilig dette ble!! Utrolig kul idè med å bruke gamle vinduer som skap, rålekkert :) Synes blåfargen var fin jeg, men blir sikkert fint som hvit også.
    Ønsker deg en god lørdagskveld videre søta!
    Klem Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser nå at du selvfølgelig har tenkt å beholde blåfargen ;) Goodie! Rålekker farge, liker den litt slitte blåfargen! Du er superkreativ :) klem

      Slett
  2. de var KJEMPE fine! Jeg har hentet meg et gammelt vindu i dag faktisk og har samme ide. men det er et dobbelt vindu så ca 1 meter bredt. Gleder meg til å få det opp på veggen! :)
    Nydelig pyntet inni skapene også..
    GOD helg

    SvarSlett
  3. For en herlig blåfarge det var på vinduskarmene! Flotte skap! :)

    God lørdagskveld! :)

    SvarSlett
  4. Oi se der ja! Så fine de ble! Så bra at du skal beholde det slitte blå, det var liksom det som gjorde de syns jeg. Eller i hvertfall gjør at de passer godt inn hos deg. Godt jobba Janne :)

    SvarSlett
  5. Wow,nydelige skaper!!
    Ha en fortsatt fin helg:)

    SvarSlett
  6. Kan det bli vakrere?
    Fantastisk!! :)

    SvarSlett
  7. Dette var bare knalltøft!!
    Så flott med den slitte blåfargen:)
    Dette likte jeg veeeldig godt!! Så flink du er:)
    Ha en fin kveld!
    God klem fra Reidunn

    SvarSlett
  8. Stilige skap. Syntes faktisk at den blåfargen var litt stilig.
    Men den var jo en del slitt.
    dere er flinke. Har flere gamle vinduer som bare står her.
    Har lyst på drivhus, men vet ikke helt hvor vi skal ha det,
    eller hvor stort det skal være. Kunne godt tenke meg
    et i tilnærmet lysthusstørrelse. Men der er vel ikke min kjære
    helt enig :) Det blir litt stort og da er det vanskelig å få plassert
    det. Ønsker deg en flott søndag :)

    SvarSlett
  9. Du er flink!! Disse var rå lekre -inspirerende !!

    SvarSlett
  10. Så fine skap! Nydelig farge :) hvordan hengsla du de på? :) ønsker meg drivhus av gamle vinduer jeg også..

    SvarSlett
  11. Så stilig. Skal studere de riktig nøye, for jeg har stående vinduer... Masse flott i skapene også. D

    SvarSlett
  12. Så utrulig stilig:)du er så flink!
    Skapet var så vakkert!
    Fin søndag til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  13. ååååå, jeg elsker den blåfargen!
    dette var bare så lekkert.....har også noen gamle vinduer jeg kunne tenke meg å lage skap av, men jeg har ikke en ledig vegg :-(

    klem tone

    SvarSlett
  14. Dette var fantastisk flott, også den fine blåfargen!!! Super ide, og du har gjort det så lekkert!

    SvarSlett
  15. Vanvittig inspirerende!! sånne hadde jeg digget å ha her hjemme, de hadde glidd rett inn ;) kanontøffe rett og slett, og så lekker patina på dem! regner med du er strålende fornøyd!! :) du, jeg håper søndagen din er god. mange gode klemmer din vei <3

    SvarSlett
  16. Woooow så flott det ble - elsker den gamle patinaen på vinduene:)
    Jeg har 6 gamle vinduer som også står på vent til å bli et skap.

    Ønsker deg en riktig fin søndag:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  17. OY DETTA VAR STILIGT
    KNALL TØFFT
    SÅ FLINKE DERE ER
    BRA DU BEHOLDER BLÅFARGEN
    NYT SØNDAGEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  18. Ååh så innmari fint. Nydelig blå farge og masse deilig stæsj i skapene.
    Ha en fin søndag. Line

    SvarSlett
  19. så koselige og smarte skap, så mye lekker dekor. klem fra Ann Elin :O)

    SvarSlett
  20. Heisan!
    Det ble SÅ fint og såååå sjarmerende! Fint å hvile blikket på så mange spennende saker også.
    Glad ny uke til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  21. så utrolig flott :)

    SvarSlett
  22. Åå, de var fiiine! Nydelig blåfarge :)

    SvarSlett
  23. Så helt vanvittig lekre! Fant bildet av dem via Pinterest, og dette er en DIY jeg gjerne kopierer.
    Så var det bare å finne noen fine gamle vinduer da :)

    Klem
    //Signe

    SvarSlett
  24. Det må jeg si, det ble virkelig lekkert smekkert. Så kreativt og fint :) Og herlige ting du har i skapet også, vakkert.

    Fin mandag :)

    SvarSlett
  25. Hjelpes for en kreativitet. Hadde aldri falt meg inn ;-) Utrolig stilig ble det nå iallefall!

    Håper du får en fiin kveld (de få timene som er igjen)
    Klem fra Monica.

    SvarSlett
  26. Jeg bøyer meg i støvet for hvor dyktig og kreativ du er! ! Det ble bare så innmari tøft!!! :) RÅLEKKERT!!!

    SvarSlett
  27. Wow, dette var råstilig! Liker at du har beholdt blåfargen, det gjorde seg det! Liker at du har tre like skap ved siden av hverandre, hjelpes, du er flink! :)

    SvarSlett
  28. Ohlalala! Dette var såå kult, røft, tøft, kreativt og utrolig lekkert!

    Herlig tirsdagskveld til deg og dine.
    Her har jeg endelig fått nok hode over vann til å sette meg ned å lese blogger - endelig! Såå kos å ta runden og lese og kose meg og da måtte jeg selvfølgelig innom søte deg!

    Stor klem

    SvarSlett
  29. hei:) de ble jo bare kjempefine......er ikke alltid at ent prosjekt i hodet blir gjennomført med engang....ihvertfall ikke her :)
    takk for hyggelig kommentar fra deg...
    en fin dag til deg!

    SvarSlett
  30. Og blåfargen på vinduene er bare helt perfekt! Godt jobba ;o)

    SvarSlett
  31. wow, så fint det ble :) Jeg imponeres stadig over deg/dere.

    SvarSlett
  32. Oj, så fint det ble! Blir alltid så imponert over dere som klarer å gjennomføre så fine prosjekter!
    Elsker blåfargen, og patineringen :)

    Snart helg, håper du får en fin en!
    klem Kristine

    SvarSlett
  33. Hyyyyyyl, så FANTASTISK fint!! Ja, jeg er entusiastisk og mere til!! Knalltøft, råfint, herlig farge, kretiv, lurt, unikt, jepp, alt jeg liker. Ekstra morsomt at de er fra foreldrene dine sin gård:-)

    Ha ei strålende helg fina!

    SvarSlett
  34. Fineste jeg har sett :)
    Heldige deg som har fått til disse.

    Klem Inger

    SvarSlett
  35. Så superfint og kreativt, flinke du;)

    SvarSlett

Noen ord fra deg gleder mitt hjerte :)