torsdag 11. oktober 2012

Biscotti


Er en stor favoritt å knaske på for lillgutt og meg
Vi måtte så klart bake noen






 Det finnnes utallige oppskrifter og varianter, jeg like best med sitronskall og brukte denne!

Oppskrift:

200 g mandler
3 eggeplommer
250 g sukker
3 ss vaniljesukker
3 eggehviter
1 klype salt
Skallet fra 1 sitron
400 g hvetemel
1,5 ts bakepulver


Hakk mandlene og rist dem forsiktig i stekepanne.
Rør sammen eggeplomme og sukker og vaniljesukker med en mikser til det blir kremet.
Visp egghviten stive med en klype salt i en annen bolle.
Vend forsiktig inn eggekremen, litt av gange. 
Tilsett mandler og sitronskall og rør deretter inn hvetemel og bakepulver.
Trill 4 pølser av deigen (er den for myk, legg den i kjøleskap en stund)
Legg dem med godt mellomrom på bakepapir og klem dem flate med hendene.
Stek på 175 grader i ca 30 min
Så fort de er ute av ovnen må du skråskjære dem i 1 cm bredder.
 Avkjøl på rist!


De er meget gode å dyppe i te eller vin  ;)



Jeg har bestemt at vi skal samle på mummikopper, en mummimamma og en mummipappa 
Finnes forløpig i skapet ;)



Jadda, det er vel snakk om en julekake kansje, hehe!
Men jeg liker biscotti året rundt jeg ;)

Velkommen til alle nye flotte følgere!
:D

Ha en vidunderlig flott kveld!

Klemmer

17 kommentarer:

  1. Såg veldig godt ut, og mumi er søt :-) tusen takk for kjempekoselige kommentarer hos meg, du er go'! Klem

    SvarSlett
  2. oj, dette så godt ut! Fant ut at jeg har alt i skapet, så mulig disse må testes ut i morgen tidlig når lillebror sover morgendupp ;)
    Så fine bilder du tar!

    Ønsker deg en fin kveld!

    Hilsen Kristine

    SvarSlett
  3. Mmm, det så godt ut:)
    Og jeg har såååå lyst på noe godt akkurat NUH!!

    SvarSlett
  4. Så utrolig fine bilder og disse så jo
    supergode ut:)
    Takk for at du deler og dem skal prøves en dag:!!
    Fin kveld videre!:)
    Klem

    SvarSlett
  5. Mmm! Nam!
    Fine skåler også :)
    Klem, L

    SvarSlett
  6. Så nydelige innlegg. Flotte bilder (som alltid) og sjarmernede detaljer.
    Såg jo veldig godt ut også.
    God natt frøken strøken

    karianne

    SvarSlett
  7. Hei skjønne deg:)
    Så godt det såg ut,alltid godt med noko snacks til å tygge på:)mumikoppene har me samla på her og synest de er veldig søte eg:)så herlige bilder og herlig innlegg hos deg,liker meg veldig godt her inne hos deg:))
    Ein flott fredag og ei flott helg til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  8. Kjempefine bilder, de skålene er så fine:) Å Mummikoppene er knallsøte, koselig å samle på:)
    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  9. Herlig. Skulle ønske jeg likte å bake. Om ikke annet fikk du meg til å hente fram min egen mummi-kopp ;) med ordentlig sterk kaffe. Vi har nemlig ikke sovet så mye i natt.

    Klem Kirsti

    SvarSlett
  10. Kjære deg, innom for å hilse på etter en lang pause fra nett og blogg. det har gjort godt, men nå er jeg på plass igjen. Og jeg vil takke deg for dine fine spor hos meg - det har betydd og betyr mer enn du vet. Tusen takk! Også er det kos å komme inn her på bloggen din igjen - som jeg digger - og som jeg alltid finner mye inspirasjon fra. Mm..biscotti er godt. Ønsker deg en god helg fine deg. klem klem

    SvarSlett
  11. Biscotti er kjempegodt :)

    Du tar så lekre og inspirerende bilder! Jeg blir så glad av å se på dem og jeg fikk til og med lyst på litt sitron :)

    Ønsker deg en kjempefin helg!

    Klem

    SvarSlett
  12. Jeg har også inntrykk av at biscotti er en helårskake :) Elsker også Mummi, vi har noen kopper og nå har jeg så lyst å kjøpe mer i svart-hvitt :) Ha en herlig helg :) Klemmer

    SvarSlett
  13. Hei på deg.
    Så kjempe godt ut ;) Takk for at du deler din oppskrift.
    Ønsker deg en riktig glad helg.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  14. Deilig!:)
    Fikk lyst på...burde neten prøve me på oppskriften din når jeg får tid...Ser supergodt ut!


    ..du titt innom bloggen min i dag da!*blunkesmil*
    En liten overraskelse til deg!

    Ønsker deg en flott helg!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  15. Hei Janne.
    Nå har jeg sett gjennom maaange blogginnlegg hos deg, og du gikk rett hjem i blogglista mi :)

    Programmet for bloggtreffet er nå klart, og jeg ser fram til å hilse på deg. Du finner mer info her: http://mor-ingerhovengen.blogspot.no/2012/10/bloggtreff-gjvik-9november.html#comment-form

    Og del gjerne på din egen blogg.

    Klem fra Inger

    SvarSlett
  16. Så godt ut og skal prøves! Takk for oppskrift
    fine bilder!
    klem Hege x

    SvarSlett
  17. Jeg elsker biscotti!! Takk for oppskriften, den må prøves! Elsker mummikoppene!

    SvarSlett

Noen ord fra deg gleder mitt hjerte :)