søndag 26. januar 2014

Saftig sjokoladekake



Mye prøving og feiling måtte til før jeg endelig fikk til en skikkelig god og saftig langpanne sjokoladekake
Men endelig.. ENDELIG!
 Den skal selvfølgelig deles med dere!
Oppskriften i allefall :)




 Ser ikke så aller verst ut denne her vel ?

 

Garantert safitig!!

 


 Bunn:
200 g smør
2,5 dl vann
4 ss bakekakao
4,5 dl sukker
1,5 dl rømme
2 store egg
1/2 ts salt
3 ts bakepulver
4,5 dl hvetemel


Smelt smør i en kjele, tilsett vann og kakao og rør til kakaoen har løst seg opp.
Ta kjelen av platen og rør inn sukkeret.
Hel alt over i en bolle og tilsett rømme og deretter sammenpiskede egg.
bland salt og bakepulver i hvetemelet og ha det i bollen med kakaoblandingen.
Rør til en glatt og klumpfri røre. 
Den skal være veldig tynnflytende.
Kle en form ca 20x30 cm med bakepapir (viktig)
Ha i røren og stek midt i ovnen i 20-30 min
Pass på og sjekk med kakenål.
Den skal bare være akkurat gjennomstekt.
Lag glasuren mens kaken steker, den skal helles over kaken mens den er varm.

Glasur:

100 g smør
6 ss melk
4 ss bakekakao
1 ts vaniljesukker
350 g melis

Smelt smøret i en kjele og tilsett øvrige ingredienser. 
Rør så det blir klumpfritt.
Når kaken er gjennomstekt, ta den ut av ovnen og stikk hull jevnt over kaken med en kakenål 
og fordel glasuren over kaken mens den er rykende varm.
Pynt med kokos eller kakestrø hvis du ønsker.

 Garantert nydelig kake!




 




Linselusa kunne ikke la være å smake ;) hihi!



Bort ble denne biten men gudskjelov finnes det enda noen i kjøleskapet!
Hører de roper på meg ;)


Ha en fin søndag!

Klem

5 kommentarer:

  1. Nam, nam jeg bare elsker sjokoladekaker som er saftige!!
    Denne kan jeg se er fantastisk deilig:)
    Noterer meg oppskriften med en gang!!
    Flotte bilder av ei fristende kake:)
    Ta en tur innom meg og bli med på en giveaway dersom du har lyst!!
    Ønsker deg ei fin ny uke:)
    Klem fra Reidunn

    SvarSlett
  2. Dette så IKKE feil ut <3 mandag og abstinenser vet du, ikke bra ;)
    Oppskriften noteres, har to februar barn som skal feires ;)
    Ha en fin dag :)
    Charlotte

    SvarSlett
  3. Den ser kjempegod ut. Og jeg som hadde lyst til å
    bake sjokoladekake i går, men ikke hadde nok sukker i hus.
    Kos dere med sjokoladekake i snøværet :)

    SvarSlett
  4. Så utrulig god og saftig den såg ut,elsker sjokoladekake det er såååå godt❤️
    Nyt kvelden!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Hvor mange grader på ovnen?

    SvarSlett

Noen ord fra deg gleder mitt hjerte :)